A “Zöld Bajnokok” versengése véget ért, a program folytatódik

Tavaly ősztől versengtek iskolánk kis „Zöld Bajnokai”, akik négy fordulóban különböző feladatokat megoldva fejezték ki, mit jelent számukra az energiatakarékosság, hogyan lehetne csökkenteni az energiafelhasználást. A nemes megmérettetés a végéhez érkezett, a program azonban folytatódik. A három legfiatalabb korosztály diákjai képregényeket készíthettek, a nagyobbak pedig fogalmazást írhattak, miként takarékoskodnak otthon, vagy hogyan képzelik el a jövő energiatakarékos háztartását. Ezek voltak a „Zöld Bajnokok” versengésésének negyedik, s egyben utolsó feladatai az általános iskolában, ahol hétfőn derült ki, kik voltak a legügyesebbek.

A zsűrinek bizony ezúttal is a legkisebbek okozták a legtöbb fejtörést, hiszen 35 képregény érkezett arról, ki, hogyan takarékoskodik otthon, az iskolában, vagy milyen tanácsokat adnának társaiknak az energiatakarékosságra.

A zsűri végül meghozta nehéz döntését, s úgy határozott, hogy az első helyezettnek járó ajándékcsomaggal az első osztályos Domina Máté pályamunkáját díjazza. A második helyen a harmadikos Gergely Vivien – Tkalcsits Daniella duó alkotása végzett, míg a harmadikon Füstös Bálint (1.a) rajza.

A 4-8. évfolyam diákjai összesen 15 fogalmazással pályáztak, s a képzeletbeli dobogó valamennyi fokát a 4.b tanulói foglalták el. Első lett Törös Hajnalka, második Makai Réka, harmadik Varga Ágnes.

Bár az iskolai versengés véget ért, a program folytatódik. Az iskola „Zöld Manói” a következő hónapban ismét méréseket végeznek, hogy sikerült-e energiát megtakarítani, s ellenőrzik, hogy társaik lekapcsolják-e villanyokat, nem hagyják-e feleslegesen nyitva az ablakokat.

A „Zöld Bajnokok” című pályázatot az E.ON Hungária Csoport írta ki tavaly tavasszal, s a környei Kisfaludy Mihály Általános Iskola 4 ország 40 általános iskolájával egyetemben kivívta a Global Action Plan nemzetközi környezetvédelmi szervezet által alapított programban való részvétel jogát. A feladat az iskola szénlábnyomának, azaz, szén-dioxid kibocsátásának csökkentése. Az iskola a projekt időtartama alatt versenyeket szervezett a diákok számára, amelyek kapcsolódnak az energiamegtakarításhoz, a környezetvédelemhez. Ezekkel a feladatokkal igyekeztek a fiatalok figyelmét felhívni, és folyamatosan ébren is tartani a problémák iránt.

A program során összehasonlító méréseket is végeznek, amelyek tapasztalatai alapján meghatározzák, miként lehet hatékonyan csökkenteni az energiafelhasználást.

DÍJAZOTT FOGALMAZÁSOK

Törös Hajnalka (4.b) Így takarékoskodunk otthon az energiával

Sziasztok a barátnőm és én az Így takarékoskodunk csoporttól jöttünk, hogy elmondjuk nektek miért lenne jó takarékoskodni.

Szeretnénk megosztani veletek azt, ahogy mi takarékoskodunk az energiával.

Nem folyóvízzel mosogatunk, mert a folyóvízzel rengeteg vizet pazarolunk. Fürdés helyett mindennap csak zuhanyozunk. Fogmosáskor elzárjuk a vizet addig, amíg nem öblögetünk. Energiatakarékos mosógépet használunk, és alacsony hőmérsékleten mossuk ki a ruhákat. Nem hagyjuk csöpögni a csapot, hanem rendesen elzárjuk. Az elektromos árammal is rengeteget spórolunk, ha nem égetjük feleslegesen a villanyt, és energiatakarékos izzót használunk. A földgázzal is tudunk spórolni, ha a gázfűtéses lakásban 1°C-al lejjebb kapcsoljuk a fűtést. A takarékoskodással nemcsak energiát spórolunk, de a Földet is megvédhetjük.

Azért lenne jó takarékoskodni, mert a Földre az unokáinknak is szüksége lesz, hiszen a Földet csak kölcsönkaptuk.

 

Makai Réka (4.b) Egy takarékos nap

Napjainkban mindenhol arról lehet olvasni, hogy bolygónk energia készletei kifogyóban vannak.

Szeretném egy napomon keresztül bemutatni, hogy én és a családom hogyan igyekszik a takarékosságban részt venni.

Egy tavaszi reggelen, mikor megszólalt a vekker felkeltem, és örömmel vettem észre, hogy a nap sugarai bekukucskálnak a redőny résein. Felhúztam a redőnyt, hogy a napfény betöltse az egész szobát, és ne lámpafénynél kelljen felöltöznöm. Reggeli után elindultam gyalog az iskola felé. Mikor odaértem az osztályba minden villany égett és én szóltam, hogy kapcsolják le. Becsengetés előtt gyorsan kiszellőztettünk, hogy friss levegő segítse a gondolkodásunkat, de a terem se hűljön ki. Délután mikor hazaérkeztem apa megkért, hogy locsoljam meg a növényeket. Kimentem az esővízgyűjtőhöz és hoztam egy kancsó vizet, mellyel megöntöztem a virágokat. Az ablakom alatt lévő íróasztalomnál megírtam a házi feladatot természetes napfénynél. Mikor anya hazaért a munkából, azt mondta, hogy sok tennivalója van. Úgy döntöttem, hogy besegítek neki. Felajánlotta, hogy dönthetek: mosogatok, vagy bepakolok a mosógépbe. Én a mosógépbe pakolást választottam, mert annyira tetszett az új mosógép. Anya azt mondta, hogy nem csak szép, de energia- , és víztakarékos is. A mosogatás anyára maradt, ami persze nem folyó vízzel történik.

Hamar besötétedett. A szobámban fel akartam kapcsolni a villanyt, de jaj…. kiégett az izzó. Gyorsan szóltam apának, hogy cserélje ki. Apa már jött is a kezében egy energiatakarékos izzóval, amit pillanatok alatt becsavart. Este elmentem zuhanyozni, mert megtanultam, hogy így sokkal kevesebb vizet használok el. Anya fedő alatt megfőzte a kedvenc virslimet, a sajtos virslit. Vacsora után fogat mostam. Sosem folyatom közben a vizet, inkább egy poharat töltök meg az öblítéshez.

Lefekvés után a Hold bevilágít az ablakomon, én pedig arra gondoltam, hogy ma is tettem valamit Földünk jövője érdekében. Elégedetten hunytam le szemem.

Varga Ágnes (4.b) Milyen a jövőben takarékoskodni

Sziasztok! Én a jövőből jöttem, hogy elmondjam milyen könnyű ott takarékoskodni, és még arról is szó esik majd, hogy egyáltalán nem szennyezzük a környezetet.

Először arról beszélek, hogy otthon hogyan takarékoskodunk. Amit a jelenben is megtehet az ember, de a jövőben természetes, hogy esővízzel locsolunk, de a jövőben van néhány eső felhő, amit mi irányítunk, és megtölthetjük vele a hordókat, amiből locsolunk. A házban ha csöpög a csap magától megjavul, és ha úgy hagyjuk a csapot, hogy folyik, akkor 10 másodperc múlva elzárja magát. Ne higgyétek azt, hogy amikor kezet mosunk, akkor is elzárja magát! Nem-nem! Érzékeli, hogy ott vagyunk, vagy nem. A házban víztisztító berendezés van, és amennyi vizet csak lehet, úgymond újrahasznosítunk. Aztán szokásos nálunk, hogy nem folyóvízben mosogatunk, nem fürdünk, hanem gyorsan zuhanyozunk. A háztartási gépek sokkal energiatakarékosabbak. A napot mi rángatjuk, hogy amíg ébren vagyunk ne kelljen villanyt kapcsolni. Ha egy kisgyerek kislámpával alszik, a kislámpa érzékeli, hogy a gyerek mikor alszik el, és akkor lekapcsol. Otthon szelektív kukák vannak, és mindegyikért másik kukás jön, és másik helyre viszi a műanyagot, a papírt, a műanyagpalackot, az üveget, a fémeket (mint a konzervdoboz). A szatyrokat, a füzeteket, lapokat, könyveket újrahasznosított papírból készítik, hogy kevés fát kelljen kivágni. A műanyagot nem kell kidobni ( ha olyan műanyagdoboz vagy ilyesmi), mert van olyan egy olyan gép (áram nem kell hozzá), amibe ha beletesszük azt, reggelre megjavul. A fűtés napenergiával működik, a meleg víz is így keletkezik.

Most térjünk ki az utcára! Az autók vagy napelemesek, vagy esővízzel működnek. Az emberek nem járnak túl sokszor autóval, hanem általában biciklivel, vagy gyalog. Az út mellett sok a fa, hogyha az autók felverik a port, azt felfogják. Az autók csendesek, hogy a nyugalmat se zavarják. Mivel az autók, mint mondtam esővízzel működnek, kipufogógáz sincs, ezért feleannyi mérgező anyag sincs. Az utcai lámpák napelemesek. A szezonnak az évszaknak megfelelő gyümölcsöt eszünk, így kevesebb szállítóeszközre van szükség. Napenergiával fűtött utak vannak, így télen nem kell sózni.

Most mehetünk az iskolába és a környékére. Az iskolában ugyanolyan víztisztító rendszer és csapok vannak, mint otthon. Az ajtók maguktól csukódnak. Az ablakok is, csak azok 3 perc múlva, mert szellőztetni is kell. Ezek mind azért vannak, hogy ne menjen be a hideg, mert akkor feleslegesen fűtünk, bár a fűtés itt is olyan, mint a házban. Interaktív tábla nincs, mert az túl sok áramot pazarolna. Ha esetleg táblavilágítás kellene, az érzékeli, hogy mikor van rá szükség, de jó nagy ablakok vannak, hogy ne kelljen a táblavilágítás. Van egy gép ami kiradírozza a régebbi tankönyvekből a dolgokat, hogy ne kelljen több fát kivágni, több papírt gyártani.

A gyárakról munkahelyekről is beszélek, méghozzá most. Az erőművek máshogy működnek, füstöt egyáltalán nem termelnek. A gyárakhoz a vegyszernek már semmi köze, és energiatakarékos mindegyik. Egyre kevesebb az olyan munkahely is, ahol számítógépet kell használni, de ahol kell ott napelemes. A mezőgazdaságban nem használnak vegyszereket, mindenhol biogazdálkodás folyik, állati trágyával trágyáznak, komposztot készítenek, a gépeket biogázzal működtetik. Mivel tiszta a környezet nincsenek beteg emberek, így nincs szükség a gyógyszergyárakra sem.

Hát ilyenek a dolgok a jövőben, és ha hiszitek, ha nem, sokkal jobban érzi magát az ember, ha tudja, tevékenykedése közben takarékoskodik is. TAKARÉKOSKODJ!