VIGYÁZAT! Új trükkök az egészségügyi vizsgálatnak álcázott termékbemutatókon!

termekbemutatoAz elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma. A pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a többszázezer forint értékű bioptron lámpa vagy masszázsfotel megvásárlása jelenthet – olvasható a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság keddi sajtóközleményében.

A figyelmeztető közlemény szerint míg korábban elsősorban szórólap útján invitálták az érdeklődőket a különböző – rendszerint utazással egybekötött – termékbemutatókra, úgy mostanára a személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és az utcai leszólítás vált meghatározóvá.

A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról, ugyanis az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg.

Az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árubemutatók – szinte kivétel nélkül – a magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különböző mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. Ezen termékek betegséget gyógyító/megelőző tulajdonságait – a hatósági ellenőrzések tapasztalatai szerint – minden második esetben megtévesztő módon állítják.

Fontos jogszabályi változások

Idén több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában, hiszen a vállalkozásokat – a bemutatót megelőzően – a jegyző irányába bejelentési kötelezettség terheli; a koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki.

A hatóság arra is felhívja a figyelmet, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződések részletes szabályairól szóló 2014. június 13-án hatályba lépett Kormányrendelet szerint a fogyasztó a termék átvételének napjától számított 14 napon belül – indoklás nélkül – elállási jog illeti meg.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye (és legtöbbször nem az), a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejező nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni, és a teljes vételár visszafizetni.

A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érekében az írásbeli (tértivevényes) forma javasolt!

Az elállási jog határidőben történő gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, így ellentételezéseként nem köthető ki pl. kötbér, vételár-visszatartás vagy egyéb fizetési kötelezettség, és nem tagadható meg, arra hivatkozással, hogy a fogyasztó által igényelt hitel/kölcsön igénylési folyamat már elindult.

Elővigyázatosság és körültekintés

A termékbemutatókon jellemzően a kereskedelemben is (jóval alacsonyabb áron) megtalálható termékeket kínálnak eladásra, ezért érdemes körültekintően, tudatosan eljárni a vásárlás során. Ha úgy döntenek, hogy terméket vásárolnak egy ilyen jellegű bemutatón, a legfontosabb, hogy alaposan tanulmányozzák át a szerződést, nyilatkozatot mielőtt aláírják, illetve annak másodpéldányát mindig kérjék el. Fontos továbbá, hogy az üzletkötők sokszor erőszakos fellépése ellenére se engedjenek a mindenkit megillető jogokból (pl. elállási jog), szükség esetén pedig kérjék a fiatalabb családtagok segítségét mind a szerződés értelmezése, mind a jogérvényesítés során.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság úgy véli, hogy a folyamatos ellenőrzések, illetve a jogszabályi szigorítások elősegíthetik, hogy a jövőben visszaszoruljon a jogsértések száma, a folyamatosan érkező fogyasztói beadványok, valamint az eddig lefolytatott vizsgálatok tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy továbbra is kiemelt figyelmet igényel e terület ellenőrzése, illetve az érintett fogyasztói kör preventív tájékoztatása.