Hamarabb borulnak a kétkerekűek és a sérülések is súlyosabbak

A kedvező időjárásnak köszönhetően idén is hamar előkerültek a garázsokból a motorok. Az elmúlt évek statisztikája szerint a motorosok „feketehónapja” március és április, ezért a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság a balesetek elkerülése érdekében felhívja mind a motorosok, mind pedig a személygépjárművel, teherautóval közlekedők figyelmét a KRESZ betartására és fokozott óvatosságot kér a közúti forgalomban résztvevőktől.

A rendelkezésre álló statisztikai adatok szerint 2010-ben 16 307 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be, melyből 3522 „kerékpáros baleset” volt. Ezen balesetek 52 %-át (1832) kerékpárosok okozták. A kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek bekövetkezésének másodlagos oka, gyakran a kerékpárt ittas állapotban vezető (hajtó) személy felelőtlen magatartása. Az ittas állapotban okozott személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek 26 %-át ittas kerékpárosok okozzák.

Szintén a tapasztalatok mondatják a rendőrséggel azt, hogy a fokozatosság a motorozásnál sem árt. A téli szünetet követően először érdemes kisebb távolságra elindulni a motorkerékpárral és a sebességet is ennek megfelelően megválasztani, hisz a reflexek tompulhattak, a fizikális erőnlét csökkenhetett mióta a motortulajdonos utoljára ült kétkerekűjén.

Kerékpárossal is egyre gyakrabban találkozhatunk a megye útjain. Az elmúlt években végrehajtott ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal. A KRESZ értelmében a kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani és a kerékpárt hajtó személynek fényvisszaverő mellényt kell viselnie. Egyre gyakoribb szabálysértés a vezetői engedélyek hiánya, vagyis a motorosok előbb veszik meg és használják motorkerékpárjukat, mintsem a vezetői engedélyt megszereznék rá, ezért a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság, ahogy eddig is, a jövőben is fokozottan ellenőrzi a motorkerékpárral és segéd-motorkerékpárral közlekedőket.

A személygépkocsikkal közlekedőktől is fokozottabb figyelmet vár el a rendőrség, hisz ők sem előzékenyek a motorosokkal és kerékpárosokkal szemben. A balesetek megelőzése érdekében kérik a járművezetőket, hogy a közúton tanúsítsanak nagyobb figyelmet és előzékenységet egymás iránt.

A gyerekekre is jobban kell vigyázni. Hosszabbak a nappalok, így több lehetőségük nyílik, hogy a szabadban töltsék el szabadidejüket. Testi épségünk biztosítása a szülők felelőssége is, ezért a rendőrség arra kéri a gyermekeket nevelőket, hogy szakítsanak időt a fiatalokra, és mondják el, miként kell szabályosan közlekedni. A leggyakoribb tragédiaokozó a rohanás, a körültekintés nélküli úttestre lépés, a tömegközlekedési eszközök megállóiban álló jármű takarásából való kilépés, és a kerékpározással összefüggő szabályszegő magatartás.

Önmagában azonban az a körülmény, hogy egy gyermek meggondolatlan, szabályszegő, még nem szükségszerűen eredményezi sérülését, vagy legrosszabb esetben halálát. Közös felelősségünk gondoskodni azok védelméről, akik ma még nem képesek úgy cselekedni, ahogyan azt elvárjuk, vagy szeretnénk. Beszéljük meg a gyerekkel a gyalogosközlekedés alapszabályait. Például, hol van elsőbbsége a gyalogosnak az úttesten való átkeléskor, vagy mit kell tenni, mielőtt lelépünk az úttestre.

A szabályos kerékpározás elsajátításához az alapokat gyakran át kell ismételni. Ha már tudja a gyerek, hogy hol szabad kerékpározni, melyek a kötelező biztonsági felszerelések stb., illetve be is tudja tartani ezeket a szabályokat, még mindig nem biztos, hogy célszerű elengedni önállóan kerékpározni. Felnőtt gépjárművezetőket pedig arra kérjük, figyeljenek a gyalogos és kerékpározó „csemetékre”!

KEM RFK Sajtószolgálata