Hőségriasztás éjféltől!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint igen meleg és száraz idő várható a következő napokban. A tartós, több napon át tartó kánikulára elsősorban az ország déli, délkeleti felén számítunk. Ezért csütörtök éjféltől kedd éjfélig II. fokú hőségriasztást rendel el az országos tisztifőorvos.

Csütörtökön 25, pénteken és szombaton 25, 26 fok körül alakul a középhőmérséklet. Főként északnyugaton és az Északi-középhegységben maradhat 25 fok alatt az átlaghőmérséklet. Vasárnap már határozottabban erősödik a nappali felmelegedés. Hétfőn tetőzik a hőség (27 és 30 fok közötti középhőmérséklettel. Az ország nagyobb részén még kedden is 30 fok feletti csúcshőmérséklet várható és a középhőmérséklet délkeleten még elérheti a 27 fokot. Enyhülést a kedden érkező hidegfront hozhat.

A hőséghez szervezetünknek alkalmazkodni kell, amelyhez a következő szakmai ajánlásokat tesszük:

Ahogyan emelkedik a hőmérséklet, úgy nő szervezetünk terhelése. A szervezet hőszabályozó képességét az életkor, a testsúly, a fizikai erőnlét, az egészségi állapot, a táplálkozás és gyógyszerszedés is befolyásolja. Ezért fontos alkalmazkodni a meleg, forró napokhoz.

Ajánlásaink a következők:

• Zuhanyozzon langyos vízzel naponta több alkalommal.

• Váltogassa rendszeresen az Ön által fogyasztott ásványvizek márkáját és típusát annak érdekében, hogy elkerülje egyes ásványi anyagokból túlzott mennyiség felhalmozódását a szervezetében.

• Fogyasszon vizet, teát, szénsavmentes üdítőt, jót tesz a paradicsomlé, az aludttej, kefir, joghurt és a levesek (a hűtést igénylő termékek megfelelő tárolásáról fokozottan gondoskodni kell)

• Szárított gyümölcs darabokat tartalmazó gyümölcsteát vagy ízesített feketeteát főzzön meg reggel, hűtse be, így délutánra már kész is a jeges tea, mely citrom- vagy lime karikákkal még jobban oltja a szomjat. A feketekávé és a feketetea koffeintartalma vízhajtó hatású, emiatt mindig igyon meg utána egy pohár vizet vagy ásványvizet.

• Nyáron a nagy melegben kevesebb energiára van szüksége szervezetünknek, ne terheljük túl zsíros, erősen fűszerezett, nehezen emészthető ételek fogyasztásával.

• Egyen nyáron gyakrabban hűsítő, zamatos gyümölcslevest, amit minél kevesebb cukorral édesítsen.

• Mindig legyen Önnél elegendő mennyiségű folyadék.

• Gondoskodjon a gyermekek folyamatos folyadékellátásáról. Kisebb gyerekek hajlamosak elfeledkezni a szomjúságról, ezért kínálja rendszeresen innivalóval őket.

• Gyermekkorban a szervezet hamarabb kiszárad (csakúgy, mint idősebb korban), csökken a szomjúságérzet is. Megoldást jelenthet, ha reggel előre kikészít legalább 1-1,5 liter folyadékot, hogy mindig szem előtt legyen, így senki sem feledkezik meg a rendszeres folyadékpótlásról.

• A déli órákat lehetőség szerint töltse árnyékban.

• Hordjon világos színű, bő szabású, pamut öltözetet, széles karimájú kalapot, napszemüveget.

• Lázas betegre különösen oda kell figyelni.

• Gondoskodjon lakása hűtésről. Napközben tartsa az ablakokat csukva, használjon függönyt vagy egyéb sötétítőt. Lehetőleg éjszaka szellőztessen. Kapcsolja ki a nem fontos elektromos készülékeket (még a világítást is).

• Ha van légkondicionáló berendezése, ennek működtetése idején tartsa csukva az ajtót és az ablakot. A ventillátort csak rövid ideig ajánlatos használni, mivel kiszárítja a szervezetet.

• Kerülje a megterhelő fizikai munkát, lehetőleg tartózkodjék árnyékban a legmelegebb órákban (11-15 óra között).

• Ha rendszeresen szed gyógyszert, kérdezze meg kezelőorvosát, hogyan befolyásolják a gyógyszerek a folyadékegyensúlyt.

• Keresse fel orvosát, ha krónikus betegségekben szenved, vagy többféle gyógyszert szed, és bármilyen szokatlan tünetet észlel magán.

• Tárolja gyógyszereit megfelelő hőmérsékleten. Amennyiben a szobahőmérséklet 25 fok fölé emelkedik, célszerű a gyógyszereket hűtőben tárolni akkor is, ha ez nincs ráírva a dobozra!

Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve