II. fokú hőségriasztás

hőségriadó3Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzési adatai, valamint az Országos Közegészségügyi Központ szakmai ajánlásait figyelembe véve az országos tiszti főorvos péntek éjféltől szeptember 1-jén 24 óráig másodfokú hőségriasztást ad ki az ország egész területére vonatkozóan.

Lakossági tájékoztató hőség idejére

A hőséghez szervezetünknek alkalmazkodni kell, amelyhez a következő szakmai ajánlásokat tesszük:

Ahogyan emelkedik a hőmérséklet, úgy nő szervezetünk terhelése. A szervezet hőszabályozó képességét az életkor, a testsúly, a fizikai erőnlét, az egészségi állapot, a táplálkozás és gyógyszerszedés is befolyásolja. Ezért fontos alkalmazkodni a meleg, forró napokhoz.

Ajánlásaink a következők:

  • Zuhanyozzon langyos vízzel naponta több alkalommal.
  • Váltogassa rendszeresen az Ön által fogyasztott ásványvizek márkáját és típusát annak érdekében, hogy elkerülje egyes ásványi anyagokból túlzott mennyiség felhalmozódását a szervezetében.
  • Fogyasszon vizet, teát, szénsavmentes üdítőt, jót tesz a paradicsomlé, az aludttej, kefir, joghurt és a levesek (a hűtést igénylő termékek megfelelő tárolásáról fokozottan gondoskodni kell)
  • Szárított gyümölcs darabokat tartalmazó gyümölcsteát vagy ízesített feketeteát főzzön meg reggel, hűtse be, így délutánra már kész is a jeges tea, mely citrom- vagy lime karikákkal még jobban oltja a szomjat. A feketekávé és a feketetea koffeintartalma vízhajtó hatású, emiatt mindig igyon meg utána egy pohár vizet vagy ásványvizet.
  • Nyáron a nagy melegben kevesebb energiára van szüksége szervezetünknek, ne terheljük túl zsíros, erősen fűszerezett, nehezen emészthető ételek fogyasztásával.
  • Egyen nyáron gyakrabban hűsítő, zamatos gyümölcslevest, amit minél kevesebb cukorral édesítsen.
  • Mindig legyen Önnél elegendő mennyiségű folyadék.
  • Gondoskodjon a gyermekek folyamatos folyadékellátásáról. Kisebb gyerekek hajlamosak elfeledkezni a szomjúságról, ezért kínálja rendszeresen innivalóval őket.
  • Gyermekkorban a szervezet hamarabb kiszárad (csakúgy, mint idősebb korban), csökken a szomjúságérzet is. Megoldást jelenthet, ha reggel előre kikészít legalább 1-1,5 liter folyadékot, hogy mindig szem előtt legyen, így senki sem feledkezik meg a rendszeres folyadékpótlásról.
  • A déli órákat lehetőség szerint töltse árnyékban.
  • Hordjon világos színű, bő szabású, pamut öltözetet, széles karimájú kalapot, napszemüveget.
  • Lázas betegre különösen oda kell figyelni.
  • Gondoskodjon lakása hűtésről. Napközben tartsa az ablakokat csukva, használjon függönyt vagy egyéb sötétítőt. Lehetőleg éjszaka szellőztessen. Kapcsolja ki a nem fontos elektromos készülékeket (még a világítást is).
  • Ha van légkondicionáló berendezése, ennek működtetése idején tartsa csukva az ajtót és az ablakot. A ventillátort csak rövid ideig ajánlatos használni, mivel kiszárítja a szervezetet.
  • Kerülje a megterhelő fizikai munkát, lehetőleg tartózkodjék árnyékban a legmelegebb órákban (11-15 óra között).
  • Ha rendszeresen szed gyógyszert, kérdezze meg kezelőorvosát, hogyan befolyásolják a gyógyszerek a folyadékegyensúlyt.
  • Keresse fel orvosát, ha krónikus betegségekben szenved, vagy többféle gyógyszert szed, és bármilyen szokatlan tünetet észlel magán.
  • Tárolja gyógyszereit megfelelő hőmérsékleten. Amennyiben a szobahőmérséklet 25 fok fölé emelkedik, célszerű a gyógyszereket hűtőben tárolni akkor is, ha ez nincs ráírva a dobozra!

 Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal

Népegészségügyi Főosztály