Kerékpárút épül Környe és Vértessomló között

240 millió forintot nyert el megyei forrásból a Környe és Vértessomló által „Jó szívvel munkába” elnevezéssel benyújtott pályázat, így a két település között kerékpárút épülhet. A támogatói szerződést februárban szentesítették a felek, mára a 100%-ban támogatott projekt engedélyes tervekkel rendelkezik, a teljes műszaki dokumentáció rajtra kész, indulhat a közbeszerzési eljárás – hangzott el azon a sajtótájékoztatón, melyet március 27-én tartott Környén Beke László, Környe, Igó István, Vértessomló polgármestere, Popovics György, a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat elnöke, Czunyiné dr. Bertalan Judit országgyűlési képviselő, és dr. Juhász János, a Komárom-Esztergom Megyei Területfejlesztési Kft. ügyvezető-igazgatója.

A kerékpárút Környéről a belterületi utakat érintve jut el a falu határáig, onnan Vértessomló széléig, a régi bányaútig 2766 méter hosszan épül meg 2 méter szélesen, kétoldali járdaszegéllyel ellátva. Környe után nem sokkal egy híd is készül, a kivitelezés 2 milliós költségét a gesztortelepülés biztosítja – mondta el Beke László. Mint kiderült, eredetileg Várgesztesig tervezték a kerékpárutat, de a két falu között a csekély gépjárműforgalom miatt csak kerékpársávot lehetett volna kialakítani, amely jelentősen növelte volna a költségvetést, ezért módosítottak az elképzeléseken, hiszen Környe és Somló között már indokoltnak bizonyult az önálló kerékpárút létesítése.

A gondolat Igó István, vértessomlói polgármesterben született meg, amikor hírét vette, hogy Oroszlány és Környe között kerékpárút készül. Ez adta az ötletet, hogy csatlakozni kellene – fogalmazott a sajtótájékoztatón. A polgármester a fejlesztés kapcsán a turizmust, és a munkába járást emelte ki. Vértessomló Sarlós Boldogasszony Temploma a négy, kerékpárral is megközelíthető szakrális megyei helyszín egyike, valamint Somló „peremén” található a kilátó, ahonnan tiszta időben Észak-Komáromon túlra is el lehet látni, illetve a falu közigazgatási határán fekszik a Vitányvár, a Szép Ilonka forrás, a Szarvaskút és Mátyáskút, melyek gyönyörű és kedvelt kirándulóhelyek. Mindemellett a két település ezer szállal kötődik egymáshoz, rengeteg somlói dolgozik Környén azoknál a vállalkozásoknál, melyek az egykori mezőgazdasági kombinát helyén működnek. Jelenleg is többen járnak kerékpárral dolgozni, de még többen tennék, ha nem kellene a hatalmas forgalomban és a veszélyes kanyarokkal tarkított közúton menni – mondta el Igó István.

Ha elkészül a Majk-Tatabánya útszakasz, akkor nem csak a környei ipari parkig lehet elkerékpározni, hanem Tatabányára is. Mi a megyében mindig hálózatban gondolkodunk, ennek már most látszanak a nyomai – fűzte tovább a gondolatot Popovics György. A megyei önkormányzat elnöke úgy vélte, hogy a tervezett kerékpárút lesz olyan népszerű, mint a Tata-Szomód közötti. A fejlesztés kapcsán Környe szerepét kiemelve így fogalmazott: a TOP-os projektekben Környe és Oroszlány hátán viszi a több mint 1 milliárd forintos kerékpárút építését, ebben a beruházásban is Környe a fő megvalósító. Ez nekem nagyon szimpatikus, hogy van egy település, amely önállóan is képes fejleszteni a saját intézményeit, másokkal együttműködve pedig a térségre pozitív hatással lévő projekteket valósít meg.

Olyan, a munkába járást és a kis- és középvállalkozásokat támogató beruházás a kerékpárút, ami a helyi munkaerő megtartását és a helyi kisvállalkozások megerősítését szolgálja. Környe kétpólusú ipari parki területtel rendelkezik, az egyik a Tatabánya-Környe ipari terület, ahol a nagy multik beruházásai jelennek meg, de van egy, a korábbi gazdasági szerkezetből itt maradt kis- és középvállalkozói szektor, amely szolgáltatói és beszállítói kör, és jóleső azt látni, hogy az itt élők számára a munkahelyteremtés és a megtartása helyben, a lakóhelyükhöz közel tud megvalósulni. Bármennyire is mobilak vagyunk, a 21. században ez egy primer munkavállalói érték, különösen, ha például arról beszélünk, hogy a gyermekes családok esetében az anyuka és apuka is szeretne mihamarabb hazaérni – ez már Czunyiné Dr. Bertalan Judittól hangzott el. Az országgyűlési képviselő hozzátette: a „jó szívvel” elnevezés a kettős tartalma miatt áthallásos, hiszen a kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatása is megjelenik benne, de az is, hogy szeret munkába járni, mert közel elérhető, jó munkahely, olyan, amit a lakókörnyezetében talál meg.

A támogatói szerződés a megvalósítási határidőt 36 hónapban rögzíti, de a sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a települések polgármesterei örömmel vennék, ha már jövő tavaszra lezárulna a beruházás.