Környére látogatott az opera nagykövete

19pittiAnyukámnak, apukámnak, a testvéremnek, a mamának és magamnak – szorongatott péntek délben a Művelődési Házban egy kisfiú öt papírlapot, rajtuk Pitti Katalin, az opera nagykövetének dedikálásával. Bár a rendhagyó énekórán résztvevő diákok jelentős része minden bizonnyal még nem sokat, vagy egyáltalán nem hallott az Liszt Ferenc Díjas Érdemes művészről, a rendhagyó találkozás után sejthették, hogy ő egy nagyon híres néni, aki nagyon szépen tud énekelni.

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház pályázatán nyerte el AZ OPERA NAGYKÖVETE címet, melynek birtokában általános iskolások szívéhez szeretné közelebb vinni a műfajt. A cím elnyerése óta több nagyjából másfélszáz iskolába látogatott el, pénteken a környei diákokhoz, akiket a Művelődési Ház nagytermében egy igazi öltözőasztal is várt jelmezekkel, kellékekkel.

1pittiA művésznőt a házigazdák részéről a szép énekhangjáról is ismert Szakálné Gaál Monika iskolaigazgató köszöntötte, s a diákoknak elárulta, hogy ő akkor fertőződött meg, amikor nagyjából annyi idős lehetett, mint ők, s a televízióban látta Pitti Katalint énekelni Sybill szerepében.

Az operaénekes a majd kétórás interaktív előadás során mindent megtett azért, hogy a diákokat is megfertőzze ars poétikájának, Hamvas Béla sorainak szellemében, amely így szól: a tanítás pedig szent kötelesség, mert „…amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, amit átélsz, osszad meg! Szabad vagy a kövektől az étherig, de jajj neked, ha magadnak tartod meg!”

2pittiA művésznő elsősorban saját szerepeiből, felvételeiből nyújtott át válogatást, melyeken keresztül  a tanulók bepillantást nyerhettek az opera világába Mozart Allelujájával indítva, a Traviata pezsgőáriájával zárva, s a Tavaszi szél vizet áraszt című népdal is elhangzott egy közös éneklés során.

A művésznő szenvedélyesen, szeretettől átitatva mesélt a zenéről, pályafutásáról, sikereiről, szerepeiről, s a sors furcsa játékáról is, hiszen esztendőkkel ezelőtt az is 7pittimegesett vele, hogy nagymamája kedvenc dalát, a Kék nefelejcset Tokióban hallotta viszont egy japán hegedűművész előadásában. Személyes életútját érintve elmesélte, hogy édesapja annak idején nem támogatta operaénekesi terveit, ő viszont eldöntötte, hogy bizonyít, s azért is híres énekessé válik. A diákokat is arra buzdította, hogy bármilyen tehetség lakozik bennük, azt aknázzák ki, higgyenek az álmaikban, magukban, s valósítsák meg terveiket.

Pitti Katalin tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola – Konzervatórium – ének tanszakán kezdte Sík Olga és Bán Melitta tanárnőnél, majd a Zeneakadémia, ma Zeneművészeti Egyetemre nyert felvételt dr. Sipos Jenő professzor növendéke lett, ahol számos kiváló oktatója volt, mint: Lukács Miklós, Mikó András, Egri István, Medveczky Ádám, Forrai Miklós, Pernye András, Patkó József, Varasdy Emmi.

13pittiEgyetemi évei alatt részt vett a Lipcsei Nemzetközi Bach Versenyen, ahol második helyezést ért el. /1976/. Diploma évében készített a Magyar Televízió Verdi: Otello című művéből operafilmet, melynek női főszerepére választották ki több meghallgatás után. Így pályakezdőként együtt énekelhetett és játszhatott az akkori legnagyobbakkal, Simándy Józseffel és Melis Györggyel. Ferencsik János vezényelte a felvételt, mely a Magyar Rádió 6-os Stúdiójában készült. A film országos ismertséget és szakmai sikert hozott számára.
Az 1978/79-es évadtól a Magyar Állami Operaház magánénekeseként szerződtették, ahol az operairodalom legcsodálatosabb szerepeit énekelte. Kerekes Jánostól Medveczky Ádámig, Lukács Ervintől Giuseppe Patane-ig, ifj.Palló Imrétől Lamberto Gardelli-ig, Kórody Andrástól Jurij Szimonovig és Erdélyi Miklóstól Kovács Jánosig neves mesterekkel dolgozott együtt, akiktől a művésznő vallomása szerint sokat tanult, ahogyan kiváló rendezőktől, mint Mikó András, Békés András, Szinetár Miklós, akikkel a „munka” során sokat formálódtak szerepei, valamint gazdagodtak szerepformáló teremtő energiái. Minden mű, amit megszólaltatott és megszólaltat emlékezetes élményt hagyott és hagy mai napig az emberekben. A világ számos országában énekelt, a legjelentősebbek: Drezda – Verdi: Lombardok c. operájának női főszerepével Giselda szerepével- 17-szer hívták függöny elé a művésznőt. Verdi: La Traviata címszerepét tán a legtöbb rendezésben énekelte, játszotta, élte itthon és külföldön Szófiában, Kassán, Kolozsvárott, Tokyóban, Nagoyában, 17pittiOsakában és a Magyar Televízió opera-keresztmetszetében is Ő énekelt és alakította Violetta figuráját. Puccini: Madama Butterfly címszerepét 16 éven át alakította, mellyel vendégszerepelt Prágában többször, mint a Puccini: Bohémélet Mimi-jével és Csajkovszkij: Anyegin Tatjána szerepével Prágában, Moszkvában Hamburgban, Rio de Janeiro-ban… Operaszerepein kívül mindig szívesen énekel Bach, Mozart, Verdi, Liszt, Kodály oratórikus műveket illetve dal és ária esteke a Magyar Rádióban, mint a Zeneakadémián. Itthon és külföldön rendszeresen koncertezik.
Sok felkérést kapott az operett világába is. A legtöbbet énekelt, játszott operettszerepe Lehár: Víg özvegy – Glawary Hanna szerepe, melyet a Margitszigeti Szabadtéri Színpatól a Staatsoperig énekelt, és ezzel a szereppel jutott el először vendégjátékkal Tokyo-ba is. Hasonlóan sokat énekelt operettszerepe a Saffi – J.Strauss: A cigánybáró- , mint a Lisa – Lehár: A mosoly országa- és a Marica grófnő – Kálmán Imre operettjéből. Jacoby: Sybill-je főszerepét pedig szintén a Magyar Televízió filmre vette a művésznő főszereplésével. Számos jótékonysági munka résztvevője. Vannak szervezetek, melyeket több mint tíz éve patronál jótékonysági koncertjeivel, illetve annak bevételével.

Rendszeresen tanít. Jelenleg a Nyugat-magyarországi Egyetem SEK – Savaria Egyetemi Központ – Művészeti, Sport és Neveléstudományi Szakán kinevezett docens, a Budai Művészház alapítványi iskolájába oktat, és a Tata város Zeneiskolájában hangképző tanár.