Középpontban az egészség

szűrés_02A januárban alakult Szabadidő Klub három februári programja szinte egymásra épülve követte egymást, hiszen 2-án egészségfelmérő szűréseken vettek részét, egy héttel később Várgesztesen, a Pilates Klubnál vendégeskedtek, hétfőn pedig az idősödők egészséges táplálkozásáról hallhattak előadást.

A Tatabánya Járási Népegészségügyi Intézet munkatársai érkeztek február elején a Szabadidő Klub tagjaihoz, s mérték fel különböző szűrésekkel egészségi állapotukat: a testtömeg, szűrés_08BMI index, testzsír százalékmérésen és kiértékelésen 24-en vettek részt, többségében hölgyek. A klub tagjai elmesélték, hogy rendszeresen járnak torna órákra, ami nagyon jó mert a fizikai terhelés, a rendszeres mozgás, vagy sportolás kedvező hatású, mivel csökkentve a testsúlyt, javítja a testtömeg indexet, kedvező hatása van a cukoranyagcserére, csökkenti a magas vérnyomást. A mérsékelt, vagy viszonylag csekély fizikai tréning is csökkenti a szív- és érrendszeri események rizikóját és javítja az életkilátásokat. A szakemberek arra is felhívták a figyelmet, hogy aki a testzsír-százalékát figyelembe véve  túlsúlyosnak számít, nem csupán esztétikai problémával néz szembe, de jelentősen nő a kockázata a szív-és érrendszeri betegségeknek, a magas vérnyomásnak, a mozgásszervi- és a cukorbetegségnek, a depressziónak, sőt, bizonyos daganatos betegségeknek is.

táplálkozási-eaA hó elején született eredmények, kiértékelések minden bizonnyal jó támpontot nyújtottak a klub tagjai számára a hétfői programhoz, Barnáné Susa Éva dietetikus előadásához. Az okleveles táplálkozástudományi szakember az idősödők táplálkozásáról, a gyakoribb betegségek étrendjéről tájékoztatott, kiemelve, hogy nincs tiltott étel, csak kerülendő mennyiség.

Változatosan étkezzünk és teljes értékűen, tehát legyen benne fehérje, zsír és szénhidrát a megfelelő arányban. Ne dőljünk be mindenféle alternatív irányzatnak, mert mindig az a fontos, hogy az adott élelmiszercsoportból mennyit eszünk és milyen minőségűt? Mi azt ajánljuk, hogy gyakrabban együnk zöldséget, gyümölcsöt és ritkábban zsírosabb, füstölt dolgokat, de ettől ugyanúgy helye van az almának az étrendünkben, mint néha egy szalonnás tojásrántottának – hangzott el a szakembertől.

táplálkozási-ea_05Arra is felhívta a figyelmet, hogy nézzük meg a termékek címkéjét, amely nagyon sok információt tartalmaz. Az első és legfontosabb maga a termék elnevezése, hiszen például jelentős különbség van a tejszín és habspray, a sajt és pizza-feltét, a csoki és tejbevonó, a tejföl és frissföl között.

Az előadó a három leggyakoribb betegség, a cukorbetegség, magas vérnyomás és magas koleszterin, illetve triglicerid (magas vérzsírszint) kapcsán elmondta: sokszor abban a hitben vannak az emberek, hogy ez utóbbiban nem lehetnek érintettek, hiszen nem esznek zsírosat. A tévhitet cáfolva a dietetikus így fogalmazott: nagyanyáink is azért tömték kukoricával a kacsát, hogy zsírósodjon, tehát a túl sok szénhidrát beviteléből ugyanúgy zsír lesz. Koleszterin csak az állati eredetű élelmiszerekben van, tehát ha valakinek magas a koleszterinszintje, akkor arra érdemes figyelni, hogy az általa fogyasztott állati eredetű élelmiszereknek mennyi a zsírtartalma – hangzott el. táplálkozási-ea_02A cukorbetegek figyelmét arra hívta fel, hogy cukrot, mézet semmiképpen ne fogyasszanak, s biztosított legyen a napi 5-6 étkezés. A magas vérnyomással küszködőknek a sóbevitelre kell nagyon ügyelni, ráadásul Magyarországon az alapélelmiszerek a kenyerünk, a felvágottunk, a sajtunk sós. Étkezzünk mértékkel, igyekezzünk minél kevésbé feldolgozott élelmiszereket fogyasztani és próbáljuk az ebéd készítésénél is csínján bánni a sóval és inkább fűszerezni – ajánlotta, s az alkoholfogyasztás kapcsán is hasonló tartalommal fogalmazott: egy-egy pohár bort, sört, pezsgőt, alkalmanként féldeci pálinkát meg lehet inni. Tehát nem arról van szó, hogy abszolút ne igyunk alkoholt, de azt mértékkel és gasztronómiai megfontolásból tegyük.

A környei Szabadidő Klub márciustól kéthetente keddenként, legközelebb 3-án 15 órától tartja összejövetelét a Művelődési Házban. Ha valaki telefonon szeretne érdeklődni, Fazekas Mária a 20/256-4732-es számon érhető el.

szűrés szűrés_03 szűrés_04 szűrés_05 szűrés_06 szűrés_07 táplálkozási-ea_03táplálkozási-ea_04