Medvehagyma, aratójelvény, érzékenyítő program, subázás és Thomas, a Gőzmozdony

1rendhagyóSzinte szusszanásnyi időt sem hagytak a pénteki rendhagyó tanítási nap szervezői a környei diákoknak, akik forgószínpad-szerűen járták sorra az állomásokat az iskolában, a Közösségi és Tájházban, valamint a Művelődési Házban. A Kisfaludy-napok hagyományos programja ugyanakkor nem csak megmozgatta, de elgondolkodásra is késztette a fiatalokat.

A rendhagyó nap a felsősök számára igazából már csütörtök délután megkezdődött, amikor Vértesi Erdő Zrt. Tatabányai Erdészete által biztosított autóbusszal, no meg szakmai vezetésével nekivágtak az erdőnek medvehagymát szedni. 2rendhagyóNem véletlenül kapta a program az „Egészség az erdőből” elnevezést, hiszen a fiatalok még talán kevéssé ismerik a növényt, amelynek levele nem csupán rendkívül ízletes és sokféleképpen elkészíthető, de gyógyhatását is hosszan lehetne sorolni. A csütörtökön összegyűjtött medvehagymából délelőtt az iskola tankonyháján pogácsát készítettek a gyerekek, de akinek kedve támadt, nyersen is rágcsálhatta a fokhagymára emlékeztető illatú és ízű fűszernövényt.

34rendhagyóAz alsósok Ruppert József vadászati irodavezető segítségével tettek virtuális kirándulást az erdőbe, s az „Öreg tölgyfa meséje” révén nyerhettek bepillantást a természet csodájába: miként lesz hatalmas fa egy aprócska elhullajtott makkból. A kicsik Dr. Bogár István állatorvostól és asszisztensétől, Szicsó Bernadettől a felelősségteljes állattartásról hallhattak, azaz arról, hogyan lehet „ember módra” állatot tartani. 38rendhagyóAz egészséges táplálkozás jegyében gyümölcsnap várta őket, Bolla Róbert szinkronszínész segítségével a Thomas, a Gőzmozdony rajzfilm figuráinaka bőrébe bújhattak, pontosabban kölcsönözhették számukra a hangjukat, s még akkor sem szeppentek meg, amikor rendőrök fogadták őket az udvaron. 27rendhagyóSőt! A fiúk „ádáz küzdelembe” kezdtek a pajzsokkal, botokkal, ijesztgették egymást a szirénával, s ártatlanságuk biztos tudatában valamennyien engedelmesen nyújtották kezüket az ujjlenyomatuk levételéhez.

Mindeközben a nagyokat már komolyabb „feladatok” várták, mint például az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény „Érzékenyítő programja.” 7rendhagyóA diákok négy teremben tapasztalhatták meg a fogyatékossággal élők mindennapi nehézségeit. Volt, aki szavakkal fejezte ki döbbenetét, s volt, akinek gondolatairól az arca mesélt, amikor „lebénult” kezeivel vagy lábaival a mindennapi, megszokott mozdulatok teljesíthetetlenné, lehetetlené váltak, amikor nem tudott fordulni a kerekesszékkel, amikor a hangos zörejektől nem hallotta az emberi beszédet, vagy amikor világtalanként segítség nélkül csak bizonytalanul botorkált…

67rendhagyóDe hogy csinálja??? – ezt már a Művelődési Házban kérdezte értetlenkedő csodálattal egy diák. A rendhagyó tanítási napra az elfogadás és segítőkészebbé válás jegyében hívták vendégségbe a kömlődi Kerényi Béla Református Foglalkoztatóház gondozottait is, hogy ízelítőt adjanak az intézményükben folyó munkából.

Az iskolások csoportokban, felváltva igyekeztek ellesni a gyöngyfűzés, subázás és fafaragás titkait, de már a fiú kérdése is jelezte: ezek nem is olyan egyszerűek, mint elsőre gondolná az ember, s bizony a kézügyesség mellett kitartás is kell, hogy a végén a foglalkoztató képviselőihez hasonló remekművekkel dicsekedhessünk.

A fogyatékos gondozottak mindent megtettek, hogy „mestereket faragjanak” a diákokból: eddigi munkáikból ízelítőként az iskolában kiállítás nyílt, ők pedig a Művelődési Házban felsorakoztatott asztalok mellett végtelen türelemmel mutatták meg újra és újra és újra és újra a fogásokat a környei tanulóknak.

53rendhagyóA Közösségi és Tájházban Szabó Karolina is kézműveskedésre invitálta a gyerekeket. Szalmából varázsoltak hármas fonással aratójelvényt, ám előtte mesélt. A történet szerint egykor Mátyás király elküldte szolgáját, hogy szerezze meg számára az ember legértékesebb kincsét. A szolga útja során látott temérdek aranyat, gyémántot, palotát, mígnem Környére érkezett, ahol éppen arattak az emberek, s délidő lévén leültek falatozni. A szolga éhes és szomjas volt, ezért örömmel fogadta a falubeliek kínálását a kenyérből, szalonnából, borból. S ekkor döbbent rá, hogy mi az emberek legnagyobb kincse. Egy csokor búzával és egy kancsó borral érkezett vissza a királyhoz, hiszen lehet bármilyen gazdag az ember, ha nincs étele, itala, semmit sem ér a vagyona – mesélt Szabó Karolina, majd felemelve egy kisebb köteg szalmát, így fogalmazott: hozzáértő kezekben aranyat ér.

1rendhagyó 2rendhagyó 3rendhagyó 4rendhagyó 5rendhagyó 6rendhagyó 7rendhagyó 8rendhagyó 9rendhagyó 10rendhagyó 11rendhagyó 12rendhagyó 13rendhagyó 14rendhagyó 15rendhagyó 16rendhagyó 17rendhagyó 18rendhagyó 19rendhagyó 20rendhagyó 21rendhagyó 22rendhagyó 23rendhagyó 24rendhagyó 25rendhagyó 26rendhagyó 27rendhagyó 28rendhagyó 29rendhagyó 30rendhagyó 31rendhagyó 32rendhagyó 33rendhagyó 34rendhagyó 35rendhagyó 36rendhagyó 37rendhagyó 38rendhagyó 39rendhagyó 40rendhagyó 41rendhagyó 42rendhagyó 43rendhagyó 44rendhagyó 45rendhagyó 46rendhagyó 47rendhagyó 48rendhagyó 49rendhagyó 50rendhagyó 51rendhagyó 52rendhagyó 53rendhagyó 54rendhagyó 55rendhagyó 56rendhagyó 57rendhagyó 58rendhagyó 59rendhagyó 60rendhagyó 61rendhagyó 62rendhagyó 63rendhagyó 64rendhagyó 65rendhagyó 66rendhagyó 67rendhagyó 68rendhagyó 69rendhagyó 70rendhagyó 71rendhagyó 72rendhagyó 73rendhagyó 74rendhagyó