„Ökoiskola” oklevélátadó ünnepség

öko-dsc_0056_0Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet január 30-án tartotta Budapesten a 2015. évi Ökoiskola és az Örökös Ökoiskola Címek oklevélátadó ünnepségét. Tavaly több mint 300 – köztük a Kisfaludy Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola – nyerte el az Ökoiskola címet. A környei intézmény három év múlva már az „Örökös Ökoiskola” címért indulhat el a pályázaton.

Az Ökoiskola Címet 2005-ben hozta létre hivatalosan az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, amelyet 2011-ben az Örökös Ökoiskola Cím követett. A 2015. évi oklevélátadót az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet mellett az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Földművelésügyi Minisztérium és a Svájci–Magyar Együttműködési Program támogatta.

Az Ökoiskola és az Örökös Ökoiskola Cím azon nevelési-oktatási intézmények elismerése, melyek intézményi keretek között átgondoltan, rendszerszerűen és mindennapi gyakorlatként, ún. „egész intézményes” megközelítésben foglalkoznak a fenntarthatóságra neveléssel: a környezeti és egészségneveléssel, a helyi közösségek számára fontos hagyományok ápolásával, a környezettudatos intézmény működtetéssel.

Annak a 62 intézmény képviselőjének, akik második alkalommal is elnyerték az Ökoiskola Címet, így a környei iskola mb. igazgatójának, öko-monika-img_7751Szakálné Gaál Monikának is, Gulyás Andrea közigazgatási államtitkár (FM) és Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár (EMMI) adta át a díszokleveleket. Sipos Imre köszöntőjében az ökoiskola programot a fenntarthatóságra nevelés egyik legelőremutatóbb hazai gyakorlatának nevezte. A fenntarthatóságra nevelés pedagógiai programja az ökoiskolákban nem csak a tanórákon jelenik meg, hanem ezen intézmények komplex módon közelítik meg a fenntarthatóságra és a környezettudatos szemléletre nevelést, például a közétkeztetésben, az intézményfenntartásban.

Az ünnepélyes oklevélátadó rendezvényt Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója zárta. A főigazgató szerint az Ökoiskola Cím program két ok miatt válhatott ilyen sikeressé: egyrészt, mert szükség van rá – szükség van arra, hogy odafigyeljünk a környezetünkre és megtapasztaljuk, hogy felelősséggel tartozunk a jelen és a jövő iránt. Másrészt az intézmények és az iskolák közössége – a pedagógusok, a diákok és az iskolák dolgozói – a magukévá tudták tenni ezt a programot, ezt a szemléletet és hozzá tudták adni a saját személyes hitelességüket.

ökoiskola-A környei általános iskola első alkalommal 2012-ben pályázott sikerrel, s a három év leteltével ismét megszerezte a címviselési jogosultságot – derült ki a tavaly szeptemberben kézhez kapott értesítésből. Mint Horti Károlyné programfelelős akkor elmondta, az „Ökoiskola” cím ismételt elnyerése nem jelenti a munka végeztét, továbbra is szeretnék a tanulók figyelmét felhívni az energiatakarékosságra, a környezetszennyezésre, környezetünk szépségének megőrzésére, s természetesen ismét szeretnék megmérettetni magukat, de akkor már az „Örökös Ökoiskola” címre pályázva.

Az intézmény ezúton fejezi ki köszönetét Környe Község képviselő-testületének a nyújtott erkölcsi és anyagi támogatásáért, amellyel hozzájárulnak a program sikeres lebonyolításhoz.