WHO Dohányzásmentes Világnap 2013. május 31.

dohányzásellenesAz Egészségügyi Világszervezet (WHO) május 31-én, a Dohányzásmentes Világnapon fel kívánja hívni a figyelmet a dohánytermékek használatával kapcsolatos egészségügyi kockázatokra, valamint azokra a hatásos szabályozásokra, amelyek hozzájárulnak a dohánytermékek fogyasztásának csökkenéséhez.

A dohányzás az a legkönnyebben megelőzhető haláloki tényező a világon, amely jelenleg minden 10 emberből egy haláláért felelős, évente közel 6 millió embert öl meg, amelyből 600 000 nem dohányzó a passzív dohányzás következtében hal meg.

Abban az esetben, ha nem cselekszünk, ez a járvány évente több mint 8 millió embert fog megölni 2030-ig. Ezeknek a megelőzhető haláleseteknek több mint 80%-a fejlődő vagy közepesen fejlett országokban következik be.

A dohányzásmentes világnap alapvető célja, hogy a pusztító egészségügyi következmények és a dohánytermékek negatív szociális, környezeti és gazdasági hatásainak ismertetésén keresztül, valamint a mérgező dohányfüst csökkentésével hozzájáruljon a jelenlegi és jövőbeli generáció védelméhez.

 2013-ban a Dohányzásmentes Világnap témája: dohánytermékekkel kapcsolatos reklámozás, promóció és szponzorálás tiltása

 A dohánytermékek reklámjának teljes körű tiltása csökkenti a dohányzást elkezdő és a dohányzó emberek számát.

Statisztikai adatok alapján elmondható, hogy a dohányzással kapcsolatos reklámok, illetve szponzorálások tiltása az egyik legköltséghatékonyabb módszer a dohánytermékek iránti kereslet csökkentésére, így az egyik legjobb módszer a dohányzás visszaszorítására.

A dohányipar bátorítja a dohányosokat szokásuk fenntartásában, csökkenti a leszokási hajlandóságot, valamint ösztönzi a fiatalokat a rászokásra. A reklámozás, promóció és szponzorálás elfogadottá teszi a dohánytermékek használatát és gátolja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a dohányzás káros hatásainak megismertetését tűzték ki célul.

A teljes tiltás megakadályozza a dohányipart abban, hogy folytassa kampányát azoknál a fiataloknál, akik még nem szoktak rá dohánytermékek fogyasztására, illetve azoknál a dohányzó felnőtteknél, akik a leszokást fontolgatják.

A szabályozásnak széleskörűnek kell lenni: a részleges tiltás kis hatású vagy teljesen hatástalan, és általában nem vonatkozik a piac indirekt formáira, valamint az önkéntes alapú megszorítások is hatástalanok. A világ legtöbb országában sajnos hiányzik az átfogó tiltó szabályozás. Jelenleg 74 országnak (a világ országainak 38%-a) egyáltalán nem vagy csak nagyon minimális szabályozása van a dohánytermékek reklámozása, promóciója és szponzorálása ellen.

Annak ellenére, hogy a teljes körű tiltás hatásos, sajnos 2010-ben a föld népességének csak 6%-át védte a dohányipar kártékony reklámjai, promóciói és szponzorálásai ellen ilyen szabályozás. 2011-ben 19 ország 425 millió lakosa, a világ teljes lakosságának 6%-a volt védett a dohányipar marketing trükkjeitől – 80 millióval több, mint 2008-ban. Ebből a 19 országból 9 közepesen fejlett, 6 fejlődő és 4 fejlett ország volt.

101 ország tiltotta be a dohánytermékek televízión, rádión és nyomtatott sajtón keresztüli reklámozását, valamint minden fajta direkt és indirekt reklámozást. Azonban mivel ez a fajta tiltás nem teljes körű, így nem elég ahhoz, hogy védje az embereket a dohány termékek reklámjaitól például közterületen.

Magyarország

A nemdohányzók védelméről szóló törvény 2012.01.01-től hatályba lépett módosítása alapján a közforgalmú intézményekben (közoktatási intézmény, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmény, egészségügyi szolgáltató), zárt légtérben és az intézmény területén nyílt légtérben is tilos a dohányzás! Ezzel Magyarország azon országok közé tartozik, melyek a legátfogóbb rendelkezéseket hozták a nemdohányzók védelme érdekében.

A magyarországi dohánytermékek reklámozásával, promóciójával és szponzorálásával kapcsolatos szabályozás összhangban van az Európai Parlament és Tanács 2003/33/EK irányelvével, valamint a WHO Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményének ajánlásaival.

2013. január 1-jétől csak kombinált figyelmeztetésekkel ellátott dohánytermék forgalmazható Magyarországon. A Magyarországon bevezetésre került képekkel kombinált figyelmeztetések tartalmazzák a www.leteszemacigit.hu honlapcímet, és a 06 40 200 493-as telefonszámot, amelyek támogatást nyújtanak a dohányzásról leszokásban, illetve a telefonon a nemdohányzók védelméről szóló törvényt megszegőkkel kapcsolatban tehetők észrevételek.

Forrás:

Demjén Tibor vezető

Dohányzás Fókuszpont

Országos Egészségfejlesztési Intézet